MUZYKA-POEZJA-TEATR-PLASTYKA

Jeżeli nie wiesz, dokąd idziesz , na pewno zajdziesz gdzie indziej

Nie jesteś zalogowany na forum.

#1 2021-10-09 09:58:29

artysta
Administrator
Dołączył: 2019-11-21
Liczba postów: 185
WindowsChrome 94.0.4606.71

MUZYKODRAMA - ZABAWA NIE TYLKO DLA DZIECI

.
MUZYKODRAMA - ZABAWA NIE TYLKO DLA DZIECI
.
MUZYKODRAMA - ZABAWA NIE TYLKO DLA DZIECI

8128864224af5e515a26e9-628949-wm.jpg

* PRZYCZYNY EMOCJONALNYCH ZABURZEŃ U DZIECI

Nie ma pojedynczych czynników generujących nerwicę i autyzm wczesnodziecięcy.
>>> więcej: http://logos.dt.pl/muzykodrama01

19724877494af5e53b2c645-628987-wm.jpg
.
@
.
W swoich artykułach, Władysław Pitak wprowadza pojęcie MUZYKODRAMY, jako formy przydatnej w terapii nerwic i autyzmu. Pojęcie, z którym można zetknąć się dotychczas na gruncie niektórych koncepcji wychowania muzycznego, znajduje wykorzystanie nowatorskie, pełniąc wiodącą rolę terapeutyczną. Jeśli zdamy sobie sprawę , że w formie tej odpowiednio dobrane treści z zakresu muzyki , sztuki słowa i elementów ruchu, stale współpracujące ze sobą, możemy sobie wyobrazić zwielokrotniony efekt tych wspólnych działań w celach przez nas zamierzonych.

Autor pisze o prawdach oczywistych , ale sposób ujęcia materiału, dotykanie sedna problemu, świadczy o głębokim zaangażowaniu i rozumieniu poruszanych problemów, opartych o wieloletnie własne doświadczenia, prowadzone w pracy zawodowej wszechstronnie przygotowanego specjalisty : aktora , logopedy, muzykoterapeuty.

Zaproponowane działania zabawowe ( a zabawa dostrzegana jest normalnie jako działanie bezsensowne ), w tym przypadku obok zwykłego wypełniania czasu pełni ważną role terapeutyczną – wymiernych korzyści dla konkretnej osoby lub grupy osób.

Tak przedstawioną formę muzykodramy można przyjąć za ważny czynnik terapeutyczny , jednocześnie zgodny z bogatym systemem kształcenia twórczego i aktywnego, odpowiadającym również potrzebom i wymogom współczesnej pedagogiki.

Koszalin , 02.05.2002 r. dr Mikołaj Borek

.

Offline

#2 2021-10-09 10:00:05

artysta
Administrator
Dołączył: 2019-11-21
Liczba postów: 185
WindowsChrome 94.0.4606.71

Odp: MUZYKODRAMA - ZABAWA NIE TYLKO DLA DZIECI

.

* KLINIKA ZABURZEŃ MOWY U DZIECI NERWICOWYCH I AUTYSTYCZNYCH

Literatura dotycząca zaburzeń nerwicowych jest bardzo obszerna. Pomimo licznych opracowań nie ustalono jednak jednolitej terminologii określającej poszczególne rodzaje tych zaburzeń.
>>> więcej: http://logos.dt.pl/muzykodrama02

10108008224af5e55e103f8-629022-wm.jpg


* MUZYKODRAMA dla dzieci NERWICOWYCH i AUTYSTYCZNYCH

Rozpoczynając pracę z dzieckiem nerwicowym lub autystycznym musimy brać pod uwagę fakt, że nie zgłosiło się ono do terapeuty dobrowolnie.
>>> więcej: http://logos.dt.pl/muzykodrama03

7460924584af5e581ed20d-629057-wm.jpg

.
@
.

Według Benenzona - lekarza psychiatry i muzyka - ogromne znaczenie w terapii dziecka zaburzonego emocjonalnie ma indywidualne podejście, znalezienie odpowiedniej melodii , pieśni, właściwej formy muzycznego kontaktu. Konsekwencją takich założeń teoretycznych jest stosowanie dźwięków odbieranych przez dziecko w okresie bardzo wczesnego dzieciństwa.

Pierwszym etapem seansu muzykoterapeutycznego u Benenzona jest muzyka elektronowa wykorzystywana do odtworzenia akcji bicia serca. W drugim etapie występuje muzyka spokojna, łagodna, a na zakończenie seansu pojawia się ponownie muzyka elektronowa w postaci dźwięków bliskich okresowi niemowlęcemu , przypominających oddech, cmokanie, czynności serca. Słysząc je dziecko identyfikuje z sobą, rozpoznaje jako coś znanego, reaguje na nie. A to już zwykle tworzy udany kontakt z dzieckiem.

.
http://www.sukces.fora.pl/lekarze-terap … .html#3035

.

Offline

#3 2021-10-09 10:01:54

artysta
Administrator
Dołączył: 2019-11-21
Liczba postów: 185
WindowsChrome 94.0.4606.71

Odp: MUZYKODRAMA - ZABAWA NIE TYLKO DLA DZIECI

.
MUZYKODRAMA W KSZTAŁCENIU ZDOLNOŚCI TWÓRCZYCH  I TERAPII NERWIC
.

Autorem metody i technik muzyczno-dramatycznych (MUZYKODRAMY) jest koszaliński aktor, logopeda i muzykoterapeuta - Władysław Pitak, który w drugiej połowie lat 70-tych XX wieku prowadził badania nad wpływem muzyki i treningu dramatycznego na rozwój zdolności twórczych dzieci szkół podstawowych, a zakończył je w połowie lat 80-tych w zakresie roli muzykodramy w terapii dzieci nerwicowych i autystycznych.

muz00.JPG

Oto niektóre publikacje na ten temat:

1.W. Pitak: Przyczyny emocjonalnych zaburzeń u dzieci, Kurier Pedagogiczny 2002/12, s. 16-18
2.W. Pitak: Klinika emocjonalnych zaburzeń mowy u dzieci, Kurier Pedagogiczny 2003/1, s. 14-19
3.W. Pitak: Muzykodrama dla dzieci nerwicowych i autystycznych, cz. I, Kurier Pedagogiczny 2003/2, s. 25-28
4.W. Pitak: Muzykodrama dla dzieci nerwicowych i autystycznych cz. II, Kurier Pedagogiczny 2003/3, s.26-28
5.W. Pitak: Muzykodrama dla dzieci nerwicowych i autystycznych - oddech, Kurier Pedagogiczny 2003/5, s. 10-12
6.W. Pitak: Ojciec – zhańbiony mężczyzna, Kurier Pedagogiczny 2003/6-7, s. 10-13
7.M.Borek,W. Pitak: Muzykodrama czyli zabawa w krainie LOGOS , Kurier Pedagogiczny 2003/6-7, s. 33-38
8.W. Pitak: Agresja a jąkanie u jedynaków, Kurier Pedagogiczny 2003/9, s. 11-14
9.W. Pitak: Techniki muzyczno-dramatyczne w terapii rodziców, Kurier Pedagogiczny 2003/9, s. 39-44
10.W. Pitak: Muzyka leczy ale czy łagodzi obyczaje, Bliżej Przedszkola . Wychowanie i Edukacja, 2004/9(36), s. 27-28
11.W. Pitak: Ojciec – zhańbiony mężczyzna, , Bliżej Przedszkola . Wychowanie i Edukacja, 2005/1(40), s. 19
.

Offline

#4 2022-04-06 10:57:29

artysta
Administrator
Dołączył: 2019-11-21
Liczba postów: 185
WindowsChrome 99.0.4844.51

Odp: MUZYKODRAMA - ZABAWA NIE TYLKO DLA DZIECI

.
W MUZYKODRAMIE dziecko i dorosły jest jednocześnie aktorem i reżyserem
(Władysław Pitak - logopeda neuro+artystyczny)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Rekwizyty są przeważnie umowne, zastępcze ( liść jest talerzem, kasztany- ziemniakami, krzesło może być samolotem, patyk-koniem) . Często ruchy i czynności, aczkolwiek umowne, odzwierciedlają wiernie rzeczywistość emocjonalną dziecka.
(...)
Muzykodrama jest projekcją sprzyjającą odreagowaniu. Dziecko może się „wygadać ", "wypłakać", wyładować napięcia nerwowe i konflikty uczuciowe, a jednocześnie pobudzić wyobraźnię, zdobyć i utrwalić wiedzę o świecie i o zjawiskach społecznych. Podobnie jak w terapii dzieci, tak i z rodzicami można pracować przy pomocy technik muzyczno-dramatycznych.
(...)
Muzyka może katalizować i sprzyjać wyzwoleniu zablokowanej energii emocjonalnej. Przy jej pomocy można nauczyć usuwać napięcie psychofizyczne. W trakcie rozmaitych zadań muzycznych ( twórczych) można nauczyć się nowych zachowań społecznych i emocjonalnych.
(...)
Można także wpływać na powstawanie intensywnych przeżyć piękna. Gdy chcemy pokazać matce czy ojcu odwrotną stronę ich silnych związków z innymi ludźmi , korzystamy z technik psychodramatycznych.
(...)
Jeżeli w trakcie odgrywania sceny rodzic zorientuje się , że określona postawa poddana jest krytyce pozostałych członków grupy , to czasem bez głębszego wglądu staje się bardziej elastyczny w życiu .
Władysław Pitak , logopeda neurofizjologiczny i artystyczny

121697974_142838117557409_7790978806606936816_n.jpg?_nc_cat=105&ccb=1-5&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=P9SKOMDAssQAX-62z39&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=00_AT8feGuVL6LhFjrXMR78p-1zvPwa6Dc60T6yR57CfN4C-A&oe=62739535

.

Offline

#5 2022-04-06 10:59:30

artysta
Administrator
Dołączył: 2019-11-21
Liczba postów: 185
WindowsChrome 99.0.4844.51

Odp: MUZYKODRAMA - ZABAWA NIE TYLKO DLA DZIECI

Offline

Użytkowników czytających ten temat: 0, gości: 1
[Bot] ClaudeBot

Stopka

Forum oparte na FluxBB

Darmowe Forum
nieruchomosci - tvkozak316 - goodtime - workstreet - mc-forum